ورش عمل في AUB للحدّ من هشاشة المهاجرات

Workshops at AUB to reduce vulnerability

of women migrants in Lebanon’s domestic care sector

ورش عمل في AUB للحدّ من هشاشة المهاجرات

في قطاع الرعاية المنزلية في لبنان

عقدت الجامعة الأميركية في بيروت (AUB)، بالاشتراك مع المعهد الدولي لبحوث السياسات الغذائية، ورشتي عمل للمساعدة في تحديد الجهات الفاعلة الرئيسية والإجراءات اللازمة للحدّ من هشاشة المهاجرات في قطاع الرعاية المنزلية في لبنان.

 

في هذا السياق، يركّز الهدف 8.7 من أهداف التنمية المستدامة على وجه التحديد على القضاء على العمل القسري والرقّ المعاصر والاتجار بالبشر بحلول العام 2030، لكن أنظمة المراقبة والدعم الهادفة إلى القضاء على هذه الاوجه لا تزال بحاجة إلى التطوير. ولتحديد شبكات ومسارات الجهات الفاعلة للحدّ من نقاط الضعف وتعزيز تمكين المرأة، تستخدم ورش العمل أساليب عملية ميسّرة مبتكرة، بما في ذلك خريطة الشبكة وأدوات تقييم المخاطر والخيارات لاتخاذ القرار.

 وفي هذا السياق، قالت البروفيسورة سوسن عبد الرحيم من الجامعة الأميركية في بيروت، “لقد زادت جائحة كوفيد-19 من هشاشة العمال المهاجرين وفتحت الأعين على بعض التحديات التي يواجهونها، إذ فقد الكثيرون وظائفهم ولم يتمكنوا من الوصول إلى الخدمات الصحية خلال موجات الوباء العديدة، وعاد عشرات الآلاف إلى بلدانهم الأصلية. لكننا لم نشهد التغييرات اللازمة، خلال عملية الهجرة بأكملها، للحدّ من الهشاشة التي يعاني منها المهاجرون العاملون في الشرق الأوسط.”

 وفي حين أن النساء في هذا القطاع يمكن أن ينجحن نسبيًّا ويتم تمكينهنّ، مقارنة بخيارات العمل البديلة في بلدانهن الأصلية، فإنّ العديد من النساء في ممرّ الهجرة القصيرة الأجل من جنوب إلى غرب آسيا معرضات لسوء المعاملة والاستغلال.

 يشير استعراض حديث إلى مجموعة واسعة من التدخلات لمعالجة هشاشة المهاجرات، بدءًا من إيجاد المساحات الآمنة الافتراضية وصولاً إلى تغيير مواقف أصحاب العمل وتحسين آليات الإنصاف. ومع جائحة كوفيد-19، ركّزت التدابير الإضافية على الوصول إلى الخدمات الصحية وزيادة دعم السفارات وأهمية برامج إعادة الدمج.

 وقالت البروفيسورة سوسن عبد الرحيم “لتحديد التدابير الأنسب لتخفيف نقاط الضعف، من المهم فهم السياق والتحديات المحلية الفريدة. وفي كثير من الأحيان، يمكن أن يساعد الجمع بين أصحاب الشأن من مختلف القطاعات ذات المنظورات وخيارات التدخل المتباينة ولكن المكملة بعضها لبعض، في تطوير نقاط التدخل والحلول للحدّ من أوجه الضعف وتعزيز إمكانيات المهاجرين لتحقيق نتائج أفضل في بلدان العمل والمنشأ.”

 تتمّ ورش العمل كجزء من البحث المموّل من قبل “مركز التميّز لزيادة أثر التنمية والتعلم،” بدعم من حكومة المملكة المتحدة.

 

Workshops at AUB to reduce vulnerability

of women migrants in Lebanon’s domestic care sector

The American University of Beirut (AUB), together with the International Food Policy Research Institute, held two workshops to help identify key actors and actions to reduce the vulnerability of women migrants in Lebanon’s domestic care sector.

Sustainable Development Goal 8.7 specifically aims to eradicate forced labor, modern slavery and human trafficking by 2030, but monitoring and support systems aimed at eradication remain poorly developed. To identify actor networks and pathways for reducing vulnerabilities and strengthening women’s empowerment, the workshops used innovative facilitated process methods, including the Net-Map and the Risks and Options Assessment for Decision-Making (ROAD) tools.

“COVID-19 has increased the visibility of migrants and has opened the eyes of the public to some of the challenges they face. Many lost their jobs and could not access health services during several waves of the pandemic, and tens of thousands returned to their home countries. But we have not seen the changes needed, across the entire migration process, to reduce vulnerabilities experienced by migrants working in the Middle East,” said AUB Professor Sawsan Abdulrahim.

Whilst women in this sector can be relatively successful and empowered compared to the alternative employment options in their home countries, many women in the South-to-West Asia short-term migration corridor are vulnerable to abuse and exploitation.

A recent review suggests a broad range of interventions to tackle the vulnerability of women migrants, ranging from virtual safe spaces to changing employer attitudes and improving redress mechanisms. With COVID-19, additional measures focused on access to health services, stronger embassy support, and the importance of reintegration programs.

“To identify the most appropriate measures to mitigate vulnerabilities, it is important to understand the unique local context and challenges. Bringing together stakeholders from various sectors with differential but often complementary perspectives and intervention options can help co-develop entry points and solutions to reduce vulnerability and strengthen agency of migrants for better outcomes in countries of work and origin,” said AUB Professor Sawsan Abdulrahim.

The workshops were undertaken as part of research funded by the Centre of Excellence for Development Impact and Learning, supported by UK aid from the UK Government.

عن mcg

شاهد أيضاً

فساد القطاع الخاص بقلم د.حيّان سليم حيدر

في 15 أيار 2024 كتب الصحافي فؤاد بزي في جريدة “الأخبار” مقالًا بعنوان “فساد القطاع …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *