انطلاق هاكاثون الذكاء الاصطناعي لتيسير الوصول وبرنامجه التوجيهي

انطلق رسميًا هاكاثون الذكاء الاصطناعي لإتاحة الوصول، بمناسبة الدورة العاشرة من اليوم العالمي للتوعية بإمكانية الوصول الذي يهدف إلى نشر الوعي وجعل الجميع يتحدثون ويفكرون ويتعرّفون على مبدأ إتاحة الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية لذوي الإعاقات المختلفة واندماجهم فيها.

وقد أقامت هذا النشاط واحة طلال ومديحة الزين للابتكار التابعة للجامعة الأميركية في بيروت (AUB)، بالتعاون مع كلية مارون سمعان للهندسة والعمارة و كلية الآداب والعلوم في الجامعة ومنطقة بيروت الرقمية. وتم إطلاق الهاكاثون في أيار الماضي وهدف إلى الاضاءة على أهمية تعزيز تيسير الوصول الى التكنولوجيا الرقمية وعلى قصص ملهمة للمجتمع عن شركات ناشئة وأفراد ساهموا في اندماج ذوي الاعاقة وعن المساهمة في بناء مجتمع اشتمالي اليوم.

وقدد رحّب بالحضور الدكتور يوسف عصفور، كبير مسؤولي الابتكار والتحويل في الجامعة الأميركية في بيروت، مبرزاً أهمية الانضمام إلى الهاكاثون. وقال، “إذا كنت شغوفاً بالذكاء الاصطناعي وتهتم بجعل هذا العالم أكثر اشتماليةً، فإن هذا الهاكاثون هو لك.”

ثم تكلم جينيسون أسونسيون، المؤسّس المشارك لمبادرة اليوم العالمي للتوعية بإمكانية الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية، ورئيس قسم هندسة الدعوة إلى تيسير الوصول إلى التقانة الرقمية في  شركة لينكدإن، عن تجربته ودوافع تأسيس اليوم العالمي للتوعية بتيسير الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية. وشكر واحة الابتكار على استمرار احتفالها باليوم العالمي  كجزء من المساهمة في  تغيير ثقافة دورة تطوير التكنولوجيا والمنتجات الرقمية، بحيث تكون إمكانية الوصول إليها شرطاً أساسياً.”

ثم تكلّم سامر الشدياق، المدير الإقليمي والرئيس التنفيذي المقيم للابتكار لمراكز تكنولوجيا مايكروسوفت في الشرق الأوسط وإفريقيا، عن التزام مايكروسوفت بتيسير الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية. وشدّد على أهمية أنشطة مثل هذا الهاكاثون حيث “يتعاون مبتكرو إمكانيات تيسير الوصول لجعل عالمنا أكثر اشتمالية.” وأضاف، “ليس ضرورياً أن تبتدع ابتكارات خارقة… أي تحسين يمكنك إجراؤه يؤثّر على الحياة ويعطي أفراداً الفرصة للقيام بالمزيد.”

مارك هنري، الرئيس التقني للمعلومات والذكاء الاصطناعي في مايكروسوفت، شدّد على رؤية الهاكاثون بالإضافة إلى الفرصة التي توفّرها مايكروسوفت للمبتكرين لتحقيق الازدهار. كما شارك الحضور القصة الملهمة لسكيب شيخ الذي استخدم تكنولوجيا مايكروسوفت لتحسين حياته وحياة غيره من المعاقين بصرياً من خلال تطبيق “الذكاء الاصطناعي للرؤية” الذي ابتدعه.

أنيربان لاهيري، المتخصّص في أبحاث تيسير الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية والتكنولوجيا المساعدة في مركز مدى للتكنولوجيا المساعدة، عرّف بالمركز والتزامه بقطاعات التعليم والثقافة والمجتمع. كما سلّط الضوء على دور برنامج مدى للابتكار في المنطقة العربية حيث “هدف إلى إنشاء آلية من شأنها تشجيع المبتكرين على إيجاد حلول جديدة.”

كريستوف الزغبي، المؤسس والرئيس التنفيذي لشركتي زكا لتكنولوجيا المعلومات والخدمات، وبيروت الذكاء الاصطناعي، ألقى الضوء على جهود الشركتين في إضفاء الطابع الديمقراطي على الذكاء الاصطناعي. كما عرض بعض الأفكار حول برنامج أكاديمية الجهوزية للذكاء الاصطناعي التي تعرّف طلاب الجامعات في جميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا على الذكاء الاصطناعي وتهدف إلى تزويدهم بمهارات صناعية عملية في مجاله. ومع التركيز على التأثير المجتمعي للتعليم الذي تقدمه شركتا بيروت للذكاء الاصطناعي وزكا لتكنولوجيا المعلومات والخدمات، أضاف أنهم يتطلعون دائمًا إلى دعم مجتمعاتهم بالخبرة التقنية.

الدكتور حازم الحاج، الأستاذ المشارك في الجامعة الأميركية في بيروت والقائد في مجال الذكاء الاصطناعي، رحّب بالحضور نيابة عن كلية مارون سمعان للهندسة والعمارة في الجامعة وعرض بعض الأفكار حول الفرص التعليمية والبحثية في مجال الذكاء الاصطناعي في الجامعة الأميركية في بيروت وكذلك تكلّم عن الاستثمار في ريادة الأعمال والشركات الناشئة في مجال التكنولوجيا والذكاء الاصطناعي. كما شجع الجمهور على التفكير في الخيارات الوظيفية في الذكاء الاصطناعي لأنها “مجزية للغاية، ولكنها تتطلّب الكثير من التفاني والمرونة.”

بعد ذلك تكلم رالف خير الله، مدير التنمية المجتمعية ممثلاً منطقة بيروت الرقمية، فأكّد على الدور الأساسي للتكنولوجيا في مهمة منطقة بيروت الرقمية وأهمية استخدام التكنولوجيا والابتكار لمواجهة التحدّيات. وقال، “إننا فخورون بأن نكون جزءاً من هاكاثون الذكاء الاصطناعي.”

بعد ذلك أُقيم عرض توجيهي وافتتاحي للبرنامج، مهى زويهد، مديرة تطوير الأعمال في مكتب الابتكار والتحويل، والدكتورة منى عيتاني، منسّقة مبادرة ريادة الأعمال وكبيرة المدرّبين على ريادة الأعمال الإبداعية، قالتا أن هدف الهاكاثون هو حشد المواهب وتعزيز التنمية الإقليمية لأُسرة ريادة الأعمال الابداعية المرتبطة بالذكاء الاصطناعي. كما سلّطتا الضوء على المسارين اللذين يمكن للمشاركين العمل عليهما خلال الهاكاثون، والتكنولوجيا المساعدة، والمساعدات الجسدية، وتأثيرها على المجتمع. وأوضح فريق الهاكاثون أيضاً أن المتحمّسين الذين يبحثون عن زملاء للشراكة والمشاركة يمكن أن يزوروا صفحة أحداث الهاكاثون على موقع لينكدإن وينشرون مواصفات من يبحثون عنهم للمشاركة. وختاماً قدّموا نصائح وإرشادات قيّمة للمشاركين في الهاكاثون.

سايرا سايد، مديرة تطوير الأعمال التجارية، وسابا أمير، مطورة الواجهة الأمامية ومشاريع التكنولوجيا الرائدة، في شركة إنكلوزيف، قدّمتا بعد ذلك محاضرة عن التصميم لتيسير الوصول إلى التكنولوجيا الرقمية عبر تطبيق يصل الأشخاص ذوي الإعاقة بالوظائف والأنشطة والفرص. وشددتا على أن “تيسّر الوصول هي عملية مستمرة،” كما شدّدتا على أهمية “إشراك أصحاب العزيمة في عملية جعل البيئة، سواء عبر الإنترنت أو لا، اهتماماً للجميع.”

المحطّة الأخيرة كانت حلقة النقاش حول الذكاء الاصطناعي لتيسير الوصول ودور الشركات الناشئة. روبرتو كروتشي، المدير الإداري لمايكروسوفت للشركات الناشئة في الشرق الأوسط وأفريقيا، قدّم محمد الكيلاني، الشريك المؤسس لشركتي مايند روكتس وناندو جيث، والمؤسس والرئيس التنفيذي لشركة نكسارت. كما قدّم خوسيه روبينجر فيلهو، الرئيس والمؤسّس المشارك لشركة كي تو اينايبل، الذين تكلموا عن دوافعهم لتأسيس شركاتهم الناشئة وأظهروا التأثير الاجتماعي لريادة الأعمال. وقالوا أنه من الأمور الأكثر أهمية إشراك ذوي الإعاقة في عملية بناء حلول للتيسير يستسهلونها.

وبذلك، انتهى انطلاق هاكاثون الذكاء الاصطناعي من أجل تيسير الوصول والتوجيه.

وقد تم قبول واحد وثلاثون فريقاً مع مئة مشارك من إحدى عشرة دولة عبر منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا (مينا). وسيشمل الهاكاثون، بالإضافة إلى التعليقات التجارية والتقنية، تعليقات تجربة المستخدم من قبل مستخدمين ذوي الاحتياجات الخاصة.

سيحصل كل من الأربعة فائزين على 2500 دولار، بالإضافة إلى حصولهم على احتضان في واحة طلال ومديحة الزين للابتكار التابعة للجامعة الأميركية في بيروت، وسيتم اختيار ابتكار واحد لمنحه 10000 دولار إضافية من قبل كلية الآداب والعلوم في الجامعة الأميركية في بيروت لمواصلة تطوير المنتج.

سيعقد حدث الهاكاثون الأخير والحفل الختامي في ومنطقة بيروت الرقمية وكذلك عبر الإنترنت، في 25 و 26 حزيران.

AI for Accessibility Hackathon Kickoff and Orientation Event

AI for Accessibility Hackathon has officially kicked off

Marking the tenth Global Accessibility Awareness Day (GAAD), the Talal and Madiha Zein AUB Innovation Park, in collaboration with the Maroun Semaan Faculty of Engineering and Architecture and the Faculty of Arts and Sciences at the American University of Beirut (AUB) and Beirut Digital District (BDD), is organizing the AI for Accessibility Hackathon.

GAAD is a day aimed at spreading awareness and getting everyone talking, thinking, as well as learning about digital access / inclusion, and people with different disabilities.

The AI for Accessibility Hackathon Kickoff and Orientation took place in May 2021, to shed light on the importance of enhancing digital accessibility, to share stories of inspiring communities, startups, as well as individuals who are contributing to the inclusion of people with disabilities, and most importantly, to give you the chance to know how you can take part in building a socially inclusive community today.

Dr. Yousif Asfour, chief innovation and transformation officer at AUB, presented the welcome note at the event, as he introduced attendees to the importance of joining the hackathon, stating that “if you love AI and care about making this a more inclusive world, then this hackathon is for you.”

Following Dr. Asfour’s warm welcome, Jennison Asuncion, co-founder of GAAD and head of accessibility engineering evangelism at LinkedIn, shared his experience and motivation behind founding GAAD and thanked the organizers for continuing the celebrations of GAAD as part of helping fulfill its goal which is to “disrupt the culture of the product development cycle for both technology and digital products, in such a way that accessibility is a core requirement.”

Samer Chidiac, the regional director and resident chief innovation officer of the Microsoft Technology Centers across the Middle East and Africa, followed with the accessibility commitment from Microsoft. He emphasized the importance of events like this hackathon where “accessibility innovators collaborate to make our world more inclusive” and that “it’s not necessarily that you are going to make huge innovations… any improvement you can make is affecting a life and giving the opportunity to people to do more.”

Mark Henry, the data and AI technical lead at Microsoft, further highlighted the hackathon vision as well as the opportunity Microsoft is providing for innovators to thrive. He also shared the inspiring story of Sakib Shiekh who used Microsoft’s technology to impact his life and other visually impaired people through the Seeing AI app he built.

Anirban Lahiri, an ICT access research specialist in accessibility and assistive technology at Mada Assistive Technology Center, introduced the audience to Mada and their focus on commitment to the education sector as well as the culture and community sector. He also highlighted the role of Mada’s innovation program in the Arab region as they “wanted to create a mechanism that would encourage innovators to create new solutions.”

Following Anirban’s talk, Christophe Zoghbi, the founder and CEO of Zaka and Beirut AI, highlighted the efforts of both Beirut AI and Zaka in democratizing AI. He also shared some insights about the AI Ready Academy as it “introduces AI to university students all over MENA and aims to equip them with hands-on industry skills in artificial intelligence.” With that emphasis on the impact of the education provided by Beirut AI and Zaka on the community, he added that they are always looking forward to supporting their communities with technical expertise.

Dr. Hazem Hajj, an associate professor at AUB and an AI leader, gave a welcome note on behalf of the Maroun Semaan Faculty of Engineering and Architecture as well as some insights on both the educational and research opportunities in artificial intelligence at AUB as well as the investment in entrepreneurship and startups in technology and AI. He also encouraged the audience to consider career options in AI as they are “very rewarding but require a lot of dedication and resilience.”

Up next was Ralph Khairallah, the community growth manager representing BDD, who emphasized the core role of technology in the mission of Beirut Digital District and the importance of “using technology and innovation to solve such challenges as we are proud to be part of the accessibility hackathon.”

This was followed by the orientation and program kick-off presentation as Maha Zouwayhed, the business development manager at AUB’s Office of Innovation and Transformation, and Dr. Mona Itani, the coordinator of the entrepreneurship initiative and senior instructor of innovation entrepreneurship, stated the aim of the hackathon in rallying talents and fostering the regional development of the innovative entrepreneurship community related to AI. They further highlighted the two tracks participants can work on during the hackathon, assistive technology and physical Aid, and their impact on society. The hackathon team also highlighted that enthusiasts that are looking for teammates to partner with and participate may visit the hackathon’s LinkedIn event page and post their teaming needs to find their match. They wrapped up with valuable tips and guidelines for the hackathon participants.

Up next was the accessibility by design talk where Saira Sayed, business development director for partnerships at Inclusive, and Saba Aamir, the frontend developer and technology projects lead at Inclusive, who introduced Inclusive as an app that connects people with disabilities to jobs, events, and opportunities. They emphasized the fact that “accessibility is an ongoing process” and the importance of “involving people of determination in the process of making the environment, whether online or offline, accessible

The last stop was the discussion panel about AI for accessibility and the role of startups where Roberto Croci, managing director of Microsoft for Startups in the Middle East and Africa, introduced the audience to Mohammad Kilani, co-founder of Mind Rockets, Nandu Jith, founder and CEO of Nexart, and Jose Rubinger Filho, CCO and co-founder of Key2Enable, who shared the inspiration behind building their startups while demonstrating the social impact of entrepreneurship. Of the most crucial notes shared during this discussion panel was the importance of involving people with disabilities in the process of building accessible solutions for them

With that, the AI for Accessibility Hackathon’s Kickoff and Orientation was concluded. Thirty-one teams have been accepted, including 100 participants, from 11 different countries across the MENA region. The hackathon mentorship will include, in addition to the business and technical feedback, user experience input by users with special needs

Four winners will get $2,500 each, in addition to receiving incubation at Zein AUB iPark, and one innovation will be selected to be awarded another $10,000 by AUB’s Faculty of Arts and Sciences to continue the product development

The final hackathon event and closing ceremony will take place at BDD as well as online, on June 25, and 26

عن mcg

شاهد أيضاً

رصيف صحافة اليوم الثلاثاء 16 نيسان 2024

  النهار: “حزب الله” عن الرئاسة: شرطنا الحوار بلا شروط …. و يفصح عن معطيات …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *