المبادرات اليابانية مستمرة تجاه لبنان

Japan supports 122 public schools across Lebanon through renewable energy

اليابان  تدعم 122 مدرسة رسمية في جميع أنحاء لبنان من خلال الطاقة المتجددة

On March 14, 2022, the Ambassador of Japan to Lebanon, H.E Mr. Takeshi Okubo attended the completion ceremony of a project that saw the deployment of solar panels made in Japan in 122 public schools all across Lebanon, funded by a grant from Japan and implemented by the Ministry of Education and Higher Education. The ceremony took place in the Islah Second Mixed Public School in Saida, and was attended by H.E. Mr.  Abbas Al-Halabi, the Minister of Education and Higher Education, and Mr. Imad Al-Achkar, the Director General of Education, in the presence of senior officials from the Ministry.

This solar power project aims at supporting the targeted schools in reducing their electricity consumption bill to lower their overall expenses, in particular amid a notable increase in fuel prices, and an ongoing high demand for education, due to the influx of refugees, following which Lebanese public schools welcomed Syrian children with open doors.

In his speech Ambassador Okubo affirmed Japan’s keenness to light up Lebanon’s education sector, and to enhance the schools’ learning environment in order to encourage students to maximize their potential, and succeed in any path they choose.

The Ambassador also highlighted the importance of renewable energy in reducing Lebanon’s high dependency on fuels, ensuring a steady energy production, and safeguarding the environment, thus contributing to the country’s long-term recovery. He also called on Lebanese officials to place renewable energy at the core of a comprehensive national strategy to tackle energy challenges, expressing Japan’s readiness to support initiatives that push in this direction.

اليابان  تدعم 122 مدرسة رسمية في جميع

أنحاء لبنان من خلال الطاقة المتجددة

صدر عن السفارة اليابانية في لبنان ما يلي:

  شارك  سفير اليابان في لبنان، سعادة السيد تاكيشي أوكوبو في حفل استكمال مشروع تضمّن  تجهيز 122 مدرسة رسمية في جميع أنحاء لبنان بألواح شمسية من صنع اليابان، عبر هبة من اليابان والذي قامت بتنفيذه وزارة التربية والتعليم العالي. أقيم الحفل في مدرسة الإصلاح الثانية المختلطة الرسمية في صيدا، بمشاركة   وزير التربية والتعليم العالي، السيد عباس الحلبي، والسيد عماد الأشقر، مدير عام التربية، وحضور مسؤولين من الوزارة.

يهدف مشروع الطاقة الشمسية هذا إلى دعم المدارس المستهدفة في تخفيض فاتورة استهلاك الكهرباء لتقليص نفقاتها الإجمالية، لا سيما وسط ارتفاع  ملحوظ في أسعار المحروقات، واستمرار الطلب المتزايد على التعليم جراء تدفق اللاجئين، والذي في أعقابه استقبلت المدارس الرسمية الأطفال السوريين بأبواب مفتوحة.

وشدد السفير أوكوبو في كلمته على حرص اليابان على إنارة قطاع التربية  في لبنان وتحسين بيئة التعليم في المدارس، لتشجيع الطلاب على تحقيق كامل إمكاناتهم والنجاح في أي طريق يختارونه.

كما لفت السفير إلى أهمية الطاقة المتجددة لتقليل اعتماد البلاد على المحروقات، وضمان ثبات انتاج الطاقة، وحماية البيئة، وبالتالي المساهمة في تعافي البلد على المدى الطويل. كما دعا المسؤولين اللبنانيين لوضع الطاقة المتجددة في صلب استراتيجية وطنية شاملة  لمعالجة تحديات الطاقة، معبّراً عن استعداد اليابان  لدعم المبادرات التي  تدفع في هذا الاتجاه.

عن mcg

شاهد أيضاً

الأبيض اختتم زيارة استراليا

   نقر اي صورة لتكبيرها إختتم وزير الصحة العامة   الدكتور فراس الأبيض زيارته الرسمية لأستراليا …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *