استقرار الخط الأزرق ليس بالأمر المفروغ منه

استقرار الخط الأزرق ليس بالأمر المفروغ منه

“Blue Line stability should not be taken for granted”

Naqoura, 11 August 2022 – UNIFIL Head of Mission and Force Commander Major General Aroldo Lázaro today chaired a Tripartite meeting with senior officers from the Lebanese Armed Forces (LAF) and the Israel Defense Forces (IDF) at the UN position in Ras Al Naqoura.

In today’s Tripartite discussions the Force Commander focused on incidents along the Blue Line, continuing air violations, as well as other developments and issues within the scope of the UN Security Council resolution 1701 and other related resolutions.

In his opening remarks Major General Lázaro noted that the parties’ engagements through UNIFIL’s established liaison and coordination mechanism, have contributed to preventing any escalation along the Blue Line: “These instruments have again demonstrated their value.”

 “UNIFIL’s liaison teams maintain open lines of communication between the parties aimed at deconflicting operational activities and rapidly responding to incidents when they occur,” said the UNIFIL head.  “I continue to encourage you to avail of this valuable deconfliction asset when operating along the Blue Line.”

In addressing incidents along the Blue Line, the UNIFIL chief urged both parties to avoid any action which could put the cessation of hostilities at risk: “Blue Line stability should not be taken for granted. Belligerent rhetoric escalates tension and adds to the feeling of apprehension among the local populations.”

And he added: “I encourage both parties to take full advantage of this forum to find practical and positive solutions as an initial step aimed at resolving substantive issues in line with Security Council Resolution 1701.”

Since the end of the 2006 war in south Lebanon, regular Tripartite meetings have been held under UNIFIL’s auspices as an essential conflict management and confidence-building mechanism.  These meetings have been welcomed by the UN Security Council for its constructive role in facilitating coordination and in de-escalating tensions.

استقرار الخط الأزرق ليس بالأمر المفروغ منه

– ترأس رئيس بعثة اليونيفيل وقائدها العام اللواء أرولدو لاثارو اليوم اجتماعاً ثلاثياً مع كبار ضباط الجيش اللبناني والجيش الإسرائيلي في موقع الأمم المتحدة في رأس الناقورة.

في مناقشات الاجتماع الثلاثي اليوم، ركز قائد اليونيفيل على الحوادث على طول الخط الأزرق، والانتهاكات المستمرة للمجال الجوي، بالإضافة إلى التطورات والقضايا الأخرى المتعلقة بقرار مجلس الأمن الدولي رقم 1701 والقرارات الأخرى ذات الصلة.

وأشار اللواء لاثارو في كلمته الافتتاحية إلى أن انخراط الأطراف من خلال آلية الارتباط والتنسيق التي أنشأتها اليونيفيل، قد ساهمت في منع أي تصعيد على طول الخط الأزرق. “لقد أثبتت هذه الألية قيمتها مرة أخرى “.

وقال قائد اليونيفيل: “تحافظ فرق الارتباط التابعة لليونيفيل على خطوط اتصال مفتوحة بين الأطراف بهدف منع حدوث أي توتر خلال الأنشطة العملياتية والاستجابة السريعة للحوادث عند وقوعها”. كما أضاف: “ما زلت أشجع على الاستفادة من هذه الآلية القيمة لخفض الصراع عند العمل على طول الخط الأزرق.”

في سياق معالجة الحوادث على طول الخط الأزرق، حث القائد العام لليونيفيل كلا الطرفين على تجنب أي عمل من شأنه أن يعرض وقف الأعمال العدائية للخطر: “لا ينبغي اعتبار استقرار الخط الأزرق أمراً مفروغاً منه. إن الخطاب العدائي يؤدي إلى تصعيد التوتر ويزيد من الشعور بالتوجس بين السكان المحليين “.

  وأضاف: “أشجع كلا الطرفين على الاستفادة الكاملة من هذا المنتدى لإيجاد حلول عملية وإيجابية كخطوة أولية تهدف إلى حل القضايا الجوهرية بما يتماشى مع قرار مجلس الأمن 1701.”

 منذ نهاية حرب عام 2006 في جنوب لبنان، عُقدت اجتماعات ثلاثية منتظمة تحت رعاية اليونيفيل كآلية أساسية لإدارة الصراع وبناء الثقة. وقد لقيت هذه الاجتماعات ترحيباً من مجلس الأمن الدولي لدورها البناء في تسهيل التنسيق وتهدئة التوترات.

عن mcg

شاهد أيضاً

نهائي Junior NBA 2022 في LAU

اختتمت الجامعة اللبنانية الاميركية LAU بالتعاون مع “الرابطة الوطنية لكرة السلة الاميركية NBA” دورة ” …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

Start shopping with GadgyCart Via instagram