معهد الأصفري للمجتمع المدني والمواطنة ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأمريكية في بيروت، وصندوق مالالا العالمي

معهد الأصفري للمجتمع المدني والمواطنة ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأمريكية في بيروت، وصندوق مالالا العالمي

يطلقون مشروع بعنوان “نحو إطار شامل للأمن البشري والعدالة الاجتماعية في خطة التعافي بين لبنان وصندوق النقد الدولي: محورية التعليم في التمكين والمساواة

The Asfari Institute for Civil Society and Citizenship (AICSC) and the Issam Fares Institute for Public Policy and International Affairs (IFI) at the American University of Beirut (AUB) and the Malala Global Fund are organizing a Project Launch event titled “Setting an inclusive framework for human security and social justice within the IMF and GoL Restructuring and Reform Plan: Education an equalizer and enabler”. The event will take place on Monday, June 13, 2022 starting at 10:00 am, in the Basile Antoine Meguerdiche Conference Hall at IFI, AUB.

Amidst alarming increase in poverty levels and exacerbating inequalities in Lebanon, the current restructuring adjustment plan being negotiated between the International Monetary Fund (IMF) and the Government of Lebanon (GoL) should not be falling on the already strained poor and middle class.

In this context, this project aims to influence the recovery and restructuring plan by designing an inclusive policy framework that will be adopted by a broad coalition of actors. This would involve initiating a constructive nation-wide dialogue grounded in evidence to ensure a unified, multi-level action plan that calls for a stronger social contract and an increased fiscal space for social justice. The action plan will aim to incorporate the needs and priorities of all population in Lebanon; consider the gendered implications of austerity policies, particularly towards the most vulnerable groups such as women and girls; and to lay the foundation for a new social contract that centralizes inclusive and quality education as an equalizer and enabler and invests in public systems and social sectors. The event will involve a broad coalition of actors in co-designing the framework of the initiative and aims to identify key priorities, as well as the key actors who should be engaged.

The open and interactive discussion will cover the following:

  1. The first round of a constructive nation-wide dialogue grounded in evidence to reconcile human security with an inclusive policy framework that intertwines good governance and social governance in the broad-based restructuring plan and aims to integrate sustainable economic development with responsive social policies.

  2. The state of the education sector and its impacts on education quality, social mobility, inequality and girls and women’s rights.

  3. The concrete actions needed to address the above, and what process to follow to build a new social contract based on human security and social justice framework.

This event targets actors from grassroots to national level: civil society actors with a focus on women and girls’ rights, policy, and education; policymakers and governmental actors working on education policy, economic reform, and social and gender policy; and stakeholders from the education sector.

 

يٌطلق معهد الأصفري للمجتمع المدني والمواطنة ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأمريكية في بيروت، وصندوق مالالا العالمي مشروع بعنوان “نحو إطار شامل للأمن البشري والعدالة الاجتماعية في خطة التعافي بين لبنان وصندوق النقد الدولي: محورية التعليم في التمكين والمساواة”. سيُقام الحدث يوم الاثنين 13 يونيو/حزيران 2022 في الساعة 10:00 صباحًا بقاعة مؤتمرات Basile Antoine Meguerdiche في معهد عصام فارس.

وسط الزيادة المقلقة في مستويات الفقر وتفاقم عدم المساواة في لبنان، لا ينبغي أن تتحمل الطبقات الفقيرة والمتوسطة المرهقة بالفعل تكلفة الإصلاح الاقتصادي وإعادة الهيكلة الحالية التي يجري التفاوض بشأنها بين صندوق النقد الدولي والحكومة اللبنانية.

في هذا السياق، يهدف هذا المشروع إلى التأثير على خطة التعافي وإعادة الهيكلة من خلال تصميم إطر سياسات شاملة والذي يتم اعتماده من خلال تحالف عريض من الجهات الفاعلة. وسيشمل ذلك إطلاق حوار بناء يشمل جميع الأطراف قائم على الأدلة لضمان خطة عمل موحدة ومتعددة المستويات تدعو إلى عقد اجتماعي أقوى ومساحة مالية أكبر للعدالة الاجتماعية.

تهدف خطة العمل إلى دمج احتياجات وأولويات جميع السكان في لبنان والنظر في آثار سياسات التقشف على النوع الاجتماعي، لا سيما تجاه الفئات الأكثر ضعفاً مثل النساء والفتيات؛ ووضع الأساس لعقد اجتماعي جديد يركز على جودة التعليم وشموليته كعامل يساعد على تحقيق التوازن والتمكين بين فئات المجتمع، ويستثمر في النظم العامة والقطاعات الاجتماعية.

سيشمل الحدث تحالفًا عريضًا من الجهات الفاعلة لتصميم مشترك لإطار عمل المبادرة ويهدف إلى تحديد الأولويات الرئيسية، فضلاً عن الجهات الفاعلة الرئيسية التي ينبغي إشراكها.

ستغطي المناقشة المفتوحة والتفاعلية ما يلي:

  • الجولة الأولى من حوار بناء يشمل جميع الأطراف يستند إلى أدلة للتوفيق بين الأمن الإنساني وإطار سياسات شامل يدمج الحكم الرشيد والحوكمة الاجتماعية في خطة إعادة الهيكلة العريضة القاعدة ويهدف إلى دمج التنمية الاقتصادية المستدامة مع السياسات الاجتماعية الفعالة.

  • حالة قطاع التعليم وتأثيراته على جودة التعليم والتعبئة الاجتماعية، وعدم المساواة، وحقوق الفتيات، والنساء.

  • الإجراءات الملموسة اللازمة لمعالجة ما ورد أعلاه، وما هي الإجراءات التي يجب اتباعها لبناء عقد اجتماعي جديد قائم على إطر الأمن الإنساني والعدالة الاجتماعية.

تستهدف هذه الفاعلية الجهات الفاعلة من القاعدة الشعبية إلى المستوى الوطني: الجهات الفاعلة في المجتمع المدني مع التركيز على حقوق النساء والفتيات والسياسات والتعليم؛ صانعي السياسات والجهات الحكومية المختصة في سياسة التعليم والإصلاح الاقتصادي والسياسات الاجتماعية والنوع الاجتماعي؛ وأصحاب المصلحة من قطاع التعليم.

عن mcg

شاهد أيضاً

اسئلة من العميد منير عقيقي؟

نشرت وسائل الإعلام صورة عن مسيّرة سقطت في خراج بلدة عبيه في عالية، بعد اكتشافها …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *